احساس درد در نزديكي در زنان و روش های درمان

علائم درد هنگام نزدیکی چیست؟

احساس درد در نزدیکی در زنان – درد در هنگام مقاربت ممکن است علایمی داشته باشد، احتمال بروز هر کدام از علایم زیر وجود دارد:

• درد هنگام نزدیکی دردی است که هنگام رابطه ی جنسی در دهانه ی واژن یا در عمق لگن احساس می شود.
  • ممکن است درد واضح و موضعی یا به صورت یک ناراحتی وسیع تر حس شود.
  • احساس درد، سوزش، ضربان یا پاره شدن وجود دارد.
  • می تواند به ناسازگاری یا نارضایتی رابطه ی جنسی منجر شود.

بیشتر بدانید:                                 بهترین جراح زیبایی زنان در تهران

علل درد هنگام نزدیکی چیست؟

علل درد هنگام مقاربت متفاوت است و شامل عوامل جسمی، روانشناختی و یا هر دو است.

خشکی واژن: در هنگام تحریک جنسی یک سری غدد موجود در دهانه ی واژن باعث ترشح مایع و راحتی در نزدیکی می شوند، حال اگر مایعات ترشح شده بسیار کم باشد، خشکی واژن منجر به درد در هنگام نزدیکی می شود. ترشح ناکافی این مایعات لیز کننده ی واژن دلایلی دارد، از جمله: کافی نبودن پیش نوازی قبل از رابطه، کاهش استروژن، به ویژه بعد از یائسگی یا زایمان، داروها(از جمله برخی از داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و قرص های ضد بارداری)

واژینیسموس یا انقباض غیرارادی واژن: انقباض غیرارادی عضلات کف لگن سبب واژینیسموس و دردناک شدن رابطه ی جنسی می شود. زنان با واژینیسموس با معاینات مربوط به زنان و استفاده از تامپون های واژنی مشکل دارند. انواع مختلفی از واژینیسموس وجود دارد که علائم آن بین افراد از خفیف تا شدید متفاوت است. همچنین واژینیسموس می تواند ناشی از مشکلات پزشکی، عاطفی یا هر دو باشد.

علل درد حین رابطه جنسی

در بسیاری از موارد،اگر رطوبت واژینال کافی نباشد، مقاربت برای زن ممکن است دردناک باشد. در این صورت، اگر زن آرام‌تر شود و مدت عشق‌بازی قبل از مقاربت افزایش یابد یا زوجین از روان‌کننده جنسی استفاده کنند، این نوع درد را می‌‌‌توان برطرف کرد.

در برخی موارد، اگر یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد، مقاربت برای زن ممکن است دردناک باشد:

• واژینیسموس: این بیماری شایعی است، که اسپاسم غیرارادی در عضلات واژن را شامل می‌‌‌شود، که گاهی ناشی از ترس از آسیب دیدن است.
  • عفونت‌‌‌های واژن :این بیماری‌‌‌ها شایع و شامل عفونت‌‌‌های مخمر می‌‌‌شوند.
  • مشکلات مربوط به سرویکس (دهانه رحم). در این حالت، آلت تناسلی مرد می‌‌‌تواند با حداکثر نفوذ به دهانه رحم برسد. بنابراین، مشکلات مربوط به دهانه رحم (مانند عفونت) می‌‌‌تواند در هنگام نفوذ عمیق باعث درد شود.
  • مشکلات رحمی: این مشکلات ممکن است شامل فیبروئیدها باشد که باعث درد شدید حین مقاربت می‌‌‌شوند.
  • آندومتریوز : در این بیماری، بافتی مشابه پوشش رحم، خارج از رحم رشد می‌‌‌کند.
  • مشکلات تخمدان. این مشکلات ممکن است شامل کیست‌‌‌های تخمدان باشد.
  • بیماری التهابی لگن:  در PID، بافت‌‌‌های عمیق دچار التهاب شدیدی می‌‌‌شوند و فشار مقاربت درد عمیقی را ایجاد می‌‌‌کند.
  • حاملگی خارج ‌رحمی: در این حاملگی، تخمک لقاح ‌یافته خارج از رحم رشد می‌‌‌کند.
  • یائسگی: در یائسگی، پوشش واژن ممکن است رطوبت طبیعی خود را از دست بدهد و خشک شود.
  • مقاربت زودهنگام پس از جراحی یا زایمان.
  • بیماری‌‌‌های منتقله از راه جنسی (STD) این بیماری‌‌‌ها ممکن است شامل زگیل تناسلی، زخم تبخال یا سایر STDها باشد.
  • آسیب به فرج یا واژن: این آسیب‌‌‌ها ممکن است شامل پارگی ناشی از زایمان یا برش (اپیزیوتومی) در منطقه پوست بین واژن و مقعد حین زایمان باشد.
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • وجود کیست تخمدان