لابیاپلاستی

لابیاپلاستی (عمل زیبایی واژن) چیست؟

لابیاپلاستی (labiaplasty) نوعی عمل جراحی زیبایی است که به وسیله آن، شکل ظاهری لبه داخلی و یا لبه بیرونی واژن را بهبود می بخشند. آمارها نشان می دهد بیشتر خانمهایی که متقاضی عمل لابیاپلاستی هستند، تمایل به کاهش اندازه و یا طول لبه داخلی واژن خود دارند. اگرچه تابحال از نظر فنی، اندازه نرمالی برای لبه واژن تعریف نشده است، اما حالت ایده آل برای بیشتر زنان حالتی است که لبه داخلی واژن از لبه بیرونی آن بیرون نزند. البته ناگفته نماند که در این جراحی، مقدار اضافی کلاهک کلیتوریس نیز می تواند برداشته شود.
دلایل اصلی که خانمها به انجام جراحی زیبایی واژن اقدام می کنند عبارتند از:
• داشتن ظاهری تمیز و زیبا
• اصلاح عدم تقارن ظاهری واژن
• درد در حین مقاربت جنسی
• کم بودن تحریک کلیتوریس به دلیل پوست اضافه کلاهک کلیتوریس
• درد یا ناراحتی در هنگام فعالیت هایی مثل دوچرخه سواری
• ناراحتی در هنگام پوشیدن لباس های تنگ مثل شلوارهای چسبان
• احساس کشیدگی، سایش و سوزش در هنگام ورزش

هدف از انجام لابیاپلاستی
هدف اول از انجام لابیاپلاستی تغییر رنگ لبیاهاست که با به کارگیری روش های مختلف می توان رنگ لبیاها را تغییر داد.
هدف دوم تغییر شکل لبیاها است که با تراشکاری یا سافتنینگ می توان شکل لبیا را تغییر داد به شرط اینکه سایز لبیاها کوچک باشد.
هدف سوم تغییر سایز لبیاهاست که مهمترین هدف لابیاپلاستی این گزینه است.

برای تغییر سایز لبیاها الگوریتم خاصی وجود دارد که بر اساس تیپ های لبیاها تقسیم بندی می شود و تیپ های لبیاها بر اساس سایز آن ها مشخص می شود. در تیپ یک لبیاها کوچکتر از یک سانت هستند که فقط در این تیپ می توان به کمک سافتنینگ و بدون تیغ جراحی سایز لبیاها را تغییر داد، البته در مواقعی که جراح قصد داشته باشد کمتر از یک سانت بخشی از لبیا را تغییر دهد می‌تواند از روش سافتنینگ بهره ببرد. در تیپ چهار سایز لبیاها بالای شش سانت هستند. در تیپ های دو به بالا برای تغییر سایز حتما باید از تیغ جراحی و ایجاد برش استفاده کرد.
ناحیه تناسلی در بانوان مختلف، با هم فرق دارد، برخی از بانوان از شکل ظاهری لبیاهای خود ناراضی هستند و تمایل به ایجاد تغییر دارند. در اغلب بانوان لبیاها شکلی نامتقارن دارند و همین باعث می شود آن ها تصمیم بگیرند پیش جراح و متخصص زنان بروند و لبیامینور های خود را متقارن کنند.

آشنایی با روش های جراحی زیبایی واژن
روش های متفاوتی برای انجام جراحی لابیاپلاستی وجود دارد. اما معمولا دو روش هستند که توسط جراحان ارجحیت دارند: روش trim و روش wedge.
در روش trim، لابیا مینور (لبه داخلی واژن) بریده شده و دو لبه با بخیه به هم دوخته می شوند. مزیت این روش، سریع بودن عمل جراحی است. اما این احتمال هم وجود دارد که لبه داخلی واژن بیش از حد بریده شده و جای خط زخمی مستقیم، بر روی مرز لبه واژن باقی بماند. به همین دلیل معمولا روش دوم، روش ارجح در عمل زیبایی واژن است.
در روش wedge یک برش V شکل در مرکز لبه اضافی ایجاد می کنند. این روش نسبت به روش trim بهتر است زیرا مرز طبیعی لبه واژن را حفظ می کند.
همچنین پزشک برای انجام عمل لابیاپلاستی می تواند از تبغ جراحی و یا لیزر مونالیزا استفاده کند. استفاده از لیزر ضمن اینکه باعث می شود، برش دقیق تر انجام شود می تواند موجب بهبود سریعتر بخیه ها هم بشود.

عمل زیبایی واژن (لابیاپلاستی) چقدر طول می کشد؟
پیش از هرگونه عمل لابیاپلاستی، حتما یک جلسه مشاوره لازم است. در این جلسه، پزشک نحوه جراحی را برای شما توضیح خواهد داد و به شما کمک می کند که بفهمید قبل از عمل، در حین جراحی و پس از آن، باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید.
بیشتر عمل های لابیاپلاستی تحت بی حسی موضعی بدون تزریق وریدی انجام می شوند. عمل معمولا حدود یک ساعت به طول می انجامد. البته بسته به تکنیکی که استفاده می شود و اینکه عمل شما با لیزر انجام شود یا نه طول عمل میتواند بین نیم ساعت تا یک ساعت متغیر باشد.

سوالات شما در مورد عمل زیبایی واژن
این عمل زیبایی را تا چه سنی می توان انجام داد؟
عمل لابیاپلاستی را می توان از سن 18 سالگی تا 50 سالگی انجام داد و انجام آن در این محدوده سنی منعی ندارد.

چند روز بعد از انجام عمل لابیاپلاستی می توان روابط جنسی را از سر گرفت؟
همانطوری که در مقاله مراقبتهای پس از عمل لابیاپلاستی هم توضیح دادیم، از سرگیری روابط جنسی بعد از عمل زیبایی واژن منوط به بهبود کامل بخیه ها می باشد. این بهبودی معمولا حدود 4 هفته طول می کشد و شما می توانید بعد از چهار هفته، روابط جنسی خود را از سر بگیرید.

آیا همزمان با عمل زیبایی واژن می توان از متدهای زیبایی دیگر مثل تزریق ژل به واژن جهت شکل دهی و فرم دهی دلخواه استفاده کرد؟
بله. این عملهای ترکیبی معمولا با وقفه ای چندماهه انجام می شوند. برای انجام عمل تزریق ژل به واژن نیاز است که ورم بعد از لابیاپلاستی رفع شود و بعد از حدود یک ماه فرد قادر به برقراری رابطه جنسی باشد. پس از آن می توان برای زیبایی هرچه بیشتر، از تزریق ژل یا چربی استفاده کرد.

آیا این عمل برای روشن سازی واژن هم مفید است؟
بستگی به نوع و میزان تیرگی واژن دارد. اگر تیرگی واژن در ناحیه لابیا ماژور باشد با استفاده از عمل زیبایی واژن نمی توان آن را اصلاح کرد. برای این کار نیاز به استفاده از دیگر روشهای روشن سازی مثل لیزرمونالیزاتاچ داریم. اما چنانچه لبه های مینور واژن دچار تیرگی باشند، عمل زیبایی واژن در رفع تیرگی موثر خواهد بود.

آزمایش های مورد نیاز قبل از انجام لابیاپلاستی
برای انجام هر عملی حتی جراحی های سرپایی لازم است برای جلوگیری از مشکلات احتمالی یک سری آزمایش های لازم را انجام داد تا جراحی شما به خوبی به اتمام برسد .

• آزمایش انعقاد خون و غلظت خون
  • آزمایش تیروئید
  • آزمایش بارداری
  • آزمایش هپاتیت
  • آزمایش ویتامین D

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی
لابیاپلاستی مراقبت های خاص خود را دارد که اگر بعد جراحی رعایت نشود فرد ممکن است به عارضه های بعد لبیاپلاستی دچار شود.
برای قابل تحمل کردن درد دکتر شما برایتان مسکن تجویز می کند که برای کنترل درد حتما باید مصرف کنید. پس نگران درد لبیاپلاستی نباشید!!! نه تنها در حین لبیاپلاستی دردی را تجربه نخواهید کرد با رعایت توصیه‌های جراحتان می‌توانید بعد از جراحی نیز درد خاصی نداشته باشید. (یا احساس درد خیلی کم و قابل تحمل)
پس از انجام جراحی لابیاپلاستی ناحیه مورد نظر متورم می شود به همین دلیل فرد تا دو سه روز بعد باید برای ناحیه مورد نظر از کمپرس سرد استفاده کند. کوچک‌ترین نکته‌ها نیزدر مراقبت‌های بعد از لبیاپلاستی حائز اهمیت هستند.
برای حمام کردن شتاب نکنید !! دو روز بعد از لبیاپلاستی فرد می تواند حمام کند.
ناحیه جراحی شده باید به صورت مرتب با آب و صابون در طول روز شسته شود و سپس خشک گردد. در مورد خشک کردن باید خیلی آرام و با احتیاط این کار را انجام داد تا به بخیه‌ها آسیبی وارد نشود.
در ابتدا فرد باید آرام آرام حرکت کند و به مدت چهار هفته فرد سعی کند پاها را بسته نگه دارد.
به علت حساسیت بالای این ناحیه بهتر است فرد به توصیه پزشک از پمادهای موضعی برای جلوگیری از عفونت استفاده کند. در اغلب موارد پزشک شما برایتان آنتی بیوتیک تجویز می کند که حتما برای جلوگیری از عفونت طبق توصیه پزشک باید مصرف شود.
به مدت یک ماه و نیم از هر گونه رابطه جنسی بعد از لابیاپلاستی باید خودداری شود.
از انجام هرگونه ورزش سنگین و بلند کردن اجسام سنگین تا مدت شش ماه جدا باید خودداری شود، هرچند که پیاده روی و بلند کردن اجسام سبک مشکلی ایجاد نمی کند. پزشک شما ممکن است یک سری فعالیت های سبک را توصیه کند که حتما باید انجام شود.
رفتن به استخر یا قرار گرفتن در آب به علت مبتلا شدن به عفونت باید به بعد از بهبودی شما موکول شود.
استفاده از لگن آب گرم به علت کشیده شدن بخیه ها توصیه نمی شود.
بعد از لبیاپلاستی باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید از مهمترین نکات رعایت مواردی است که باعث یبوست می شود. بهتر است از سبزیجات و مواد خوراکی مناسب استفاده کرد.
تا بهبودی نسبی سعی کنید ناحیه جراحی شده را چک نکنید زیرا به علت بخیه ها و تورم بافتی این کار باعث نگران شدن شما می شود.
حتما از پماد ترمیم کننده ای که پزشکتان تجویز می کند استفاده کنید.
در صورت مشاهده هر مورد مشکوکی باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر فاطمه ارشادی جراح و متخصص زنان زایمان نازایی

مطب مجیدیه شمالی
مجیدیه شمالی، شمس آباد، خ ریحانی(شهید محمدی)، چهارراه قلیچ خانی، ساختمان ریحانی، پلاک ۵۱ ، طبقه اول، واحد ۴
021-26312897